Kada bankas nemiega: kaip keičiasi pinigų valdymas
Prisimenu laikus, kai norėdamas atlikti paprasčiausią pavedimą turėdavau planuoti kelionę į banko skyrių. Eilės, darbo valandos nuo devynių iki penkių, pietų pertrauka… Dabar visa tai atrodo kaip senovės istorijos. Swedbank internetinė bankininkystė veikia visą parą, septynis kartus per savaitę – ir tai iš esmės pakeitė mūsų santykį su pinigais.
Fiziniai Swedbank skyriai vis dar dirba tradiciškai – dažniausiai darbo dienomis nuo 9:00 iki 17:00 valandos, kai kurie didesni skyriai gali būti atviri iki 18:00. Tačiau šiandien į banko skyrių reikia vykti tik retais atvejais: pasirašyti paskolos sutartį, gauti konsultaciją dėl sudėtingesnių finansinių produktų ar kai reikia specialių paslaugų, kurių nesuteiksi per kompiuterio ekraną.
Kaip veikia bankininkystė be darbo laiko ribų
Internetinė bankininkystė – tai ne tiesiog svetainė, kur gali pažiūrėti savo sąskaitos likutį. Tai sudėtinga technologinė sistema, kuri dirba nenutrūkstamai. Swedbank serveriai yra išdėstyti taip, kad net jei vienas sugenda, kitas perima jo darbą. Tai vadinama aukšto prieinamumo architektūra – skamba sudėtingai, bet iš esmės reiškia, kad sistema sukurta taip, kad beveik niekada nenustotų veikti.
Kai prisijungiate prie internetinės bankininkystės naktį ar sekmadienį, jūsų duomenys keliauja per kelis saugumo sluoksnius. Pirma, sistema patikrina jūsų tapatybę – ar tikrai esate tas, kuo prisistato. Tada kiekvienas jūsų veiksmas užšifruojamas, kad niekas pakeliui negalėtų „pasiklausyti” jūsų finansinės informacijos. Visa tai vyksta per kelias sekundes, o jūs tiesiog matote savo sąskaitos duomenis ekrane.
Ką galima padaryti vidurnaktį ir ko negalima
Štai kur prasideda įdomybės. Nors internetinė bankininkystė veikia 24/7, ne visos operacijos vykdomos akimirksniu. Pavyzdžiui, jei pervedate pinigus kitam Swedbank klientui, pinigai paprastai ateina per kelias sekundes – net jei tai trečia valanda nakties. Sistema apdoroja tokius pervedimus realiu laiku.
Tačiau jei siunčiate pinigus į kitą banką Lietuvoje, situacija kitokia. Nors pavedimą galite sukurti bet kuriuo metu, jis bus apdorotas tik per darbo valandas – paprastai kitą darbo dieną. Tai priklauso ne nuo Swedbank, o nuo tarpbankinės atsiskaitymų sistemos, kuri dirba pagal tam tikrą grafiką. Tarptautiniai pervedimai dar sudėtingesni – juos apdoroja kelios sistemos skirtingose šalyse, todėl gali užtrukti iki kelių darbo dienų.
Mokėjimų kortelių operacijos veikia kitaip. Kai mokate parduotuvėje ar internete, sandoris vyksta iš karto, nepriklausomai nuo laiko. Čia veikia tarptautinės mokėjimų sistemos kaip Visa ar Mastercard, kurios taip pat dirba be pertraukų.
Mobilusis bankas: bankas kišenėje
Swedbank mobiliosios programėlės atsiradimas buvo dar vienas žingsnis į priekį. Dabar net nereikia sėdėti prie kompiuterio – viskas atliekama telefone. Programėlė veikia taip pat 24/7, ir daugeliui žmonių ji tapo pagrindiniu būdu bendrauti su banku.
Įdomu tai, kad mobiliosios programėlės dažnai būna net saugesnės nei internetinė bankininkystė kompiuteryje. Telefonas turi papildomų saugumo priemonių – pirštų atspaudų skaitytuvą, veido atpažinimą, o pati programėlė gali aptikti, ar telefonas nėra „rootintas” ar „jailbreakuotas” (tai reiškia, kad kas nors bandė apeiti telefono saugumo sistemas).
Programėlėje galite daryti beveik viską: pervesti pinigus, mokėti sąskaitas, tikrinti likutį, užsakyti naujas korteles, net kreiptis pagalbos per pokalbių langą. Vienintelis dalykas, ko negalite – tai išsiimti grynųjų pinigų iš telefono ekrano. Nors kas žino, gal ateityje ir tai bus įmanoma!
Kai kažkas nutinka: techninė priežiūra ir gedimų valdymas
Nė viena sistema nėra tobula. Kartais Swedbank internetinė bankininkystė būna nepasiekiama dėl techninės priežiūros ar netikėtų gedimų. Paprastai planinė priežiūra vykdoma naktimis, kai mažiausiai žmonių naudojasi sistema – dažniausiai tarp 1:00 ir 5:00 nakties. Apie tokius darbus bankas paprastai įspėja iš anksto.
Bet būna ir neplanuotų gedimų. Kai tai nutinka, banko IT specialistai dirba visą parą, kad kuo greičiau viską sutvarkytų. Turiu pripažinti, kad per pastaruosius metus tokių incidentų pasitaiko vis rečiau – technologijos tobulėja, o bankai investuoja milžiniškas sumas į savo sistemų patikimumą.
Jei internetinė bankininkystė neveikia, visada galite paskambinti į klientų aptarnavimo centrą, kuris taip pat dirba pratęstu grafiku – darbo dienomis nuo 8:00 iki 22:00, savaitgaliais nuo 9:00 iki 18:00. Taip, ne visą parą, bet žymiai ilgiau nei fiziniai skyriai.
Saugumas: kodėl galite miegoti ramiai
Daugelis žmonių vis dar bijo naudotis internetine bankininkystė, nes mano, kad tai nesaugu. Iš tiesų, šiuolaikinė internetinė bankininkystė yra viena saugiausių sistemų, kokias tik galima sukurti. Swedbank naudoja kelių lygių autentifikavimą – tai reiškia, kad prisijungti nepakanka tik žinoti slaptažodį.
Paprastai reikia ir kažko, ką turite (pavyzdžiui, telefono su specialia programėle ar SMS žinute). Kai kurioms operacijoms reikia ir biometrinės autentifikacijos – pirštų atspaudų ar veido atpažinimo. Visa jūsų komunikacija su banku yra užšifruota 256 bitų šifravimu – tai tas pats šifravimo lygis, kurį naudoja kariuomenės ir vyriausybės.
Be to, sistema nuolat stebi įtartiną veiklą. Jei kas nors bando prisijungti prie jūsų sąskaitos iš neįprasto vietos ar įrenginio, sistema gali papildomai paprašyti patvirtinti jūsų tapatybę arba net laikinai užblokuoti prieigą. Taip, kartais tai gali būti nepatogu, bet geriau būti saugiam nei atsidurti situacijoje, kai kažkas kitas valdo jūsų pinigus.
Ateities bankininkystė: kas laukia už kampo
Technologijos nestovi vietoje, ir bankininkystė keičiasi kartu su jomis. Jau dabar matome dirbtinio intelekto integraciją – chatbotai, kurie gali atsakyti į paprastus klausimus bet kuriuo paros metu, išmaniosios sistemos, kurios analizuoja jūsų išlaidas ir siūlo taupymo būdus.
Ateityje greičiausiai matysime dar daugiau automatizacijos. Galbūt bankas pats mokės jūsų sąskaitas, kai tik jos ateis, arba automatiškai perkels pinigus į taupymo sąskaitą, kai pajus, kad šį mėnesį jums liko pertekliaus. Biometrinis autentifikavimas taps dar įprastesnis – gal net širdies ritmo ar balso analizė.
Blokų grandinės technologija (blockchain) taip pat gali pakeisti tai, kaip veikia bankai. Tarptautiniai pervedimai, kurie dabar užtrunka kelis darbus dienas, galėtų vykti per kelias minutes. Visa tai reiškia, kad „24/7” koncepcija taps dar realesnė – ne tik galėsite atlikti operacijas bet kuriuo metu, bet jos ir bus vykdomos akimirksniu.
Kai bankas niekada neužsidaro: kaip tai keičia mūsų gyvenimą
Grįžtant prie pradžios – internetinė bankininkystė, veikianti visą parą, iš esmės pakeitė ne tik tai, kaip tvarkome pinigus, bet ir mūsų lūkesčius. Dabar laukiame, kad visos paslaugos būtų prieinamos bet kuriuo metu. Jei parduotuvė neturi internetinės svetainės, kur galėčiau užsisakyti prekių vidurnaktį, ji atrodo atsilikusi.
Swedbank 24/7 internetinė bankininkystė – tai ne tik patogumas. Tai laisvė valdyti savo pinigus tada, kai jums patogu, o ne tada, kai patogu bankui. Tai galimybė sureaguoti į finansines situacijas iš karto, nesvarbu, ar tai būtų sekmadienio vakaras, ar trečiadienis per pietus.
Žinoma, fiziniai banko skyriai vis dar turi savo vietą. Yra situacijų, kai reikia gyvos konsultacijos, žmogiško kontakto, sudėtingesnių paslaugų. Bet kasdieniam pinigų valdymui – sąskaitų tikrinimui, pavedimams, mokėjimams – internetinė bankininkystė tapo ne papildoma paslauga, o pagrindiniu būdu bendrauti su banku. Ir tai, kad ji veikia be pertraukų, reiškia, kad mūsų finansinis gyvenimas tapo lankstesnis, greitesnis ir, teisingai naudojant, net saugesnis nei anksčiau.
