iPhone 9: kodėl šis modelis neegzistuoja

Dingęs numeris Apple istorijoje

Jei atidžiai stebite Apple produktų liniją, tikriausiai pastebėjote keistą dalyką – po iPhone 8 ir iPhone X (dešimties) išleidimo 2017 metais, kompanija tiesiog praleido devintąjį numerį. Niekaip iPhone 9 nepasirodė nei tais metais, nei vėliau. Vietoj jo 2018-aisiais sulaukėme iPhone XS, XR ir kitų modelių su raidėmis. O kai Apple grįžo prie skaitmeninių pavadinimų, iškart šoko į iPhone 11. Tai nėra atsitiktinumas ar klaida – tai apgalvotas sprendimas, kurio priežastys slypi tiek marketingo strategijoje, tiek technologinėje evoliucijoje.

Daugelis žmonių vis dar klausia, ar iPhone 9 kada nors pasirodys, ieško informacijos apie šį modelį internete, netgi tikisi, kad galbūt tai buvo kažkoks ribotos serijos telefonas. Tiesą sakant, šis modelis niekada nebuvo gaminamas, nebuvo net oficialiai paskelbtas. Bet kodėl Apple, kompanija, kuri dešimtmečius laikėsi gana nuoseklios numeracijos sistemos, staiga nusprendė praleisti vieną skaičių?

Dešimtmečio jubiliejus ir revoliucinis šuolis

2017 metais Apple šventė iPhone dešimtmetį. Pirmasis iPhone buvo pristatytas 2007-ųjų sausį, ir per tuos dešimt metų išmanieji telefonai iš esmės pakeitė pasaulį. Apple norėjo, kad jubiliejinis modelis būtų tikrai ypatingas – ne tik pavadinime, bet ir technologijose. Todėl gimė iPhone X (romėniškas skaičius dešimt), kuris atspindėjo ne eilinę iteraciją, o tikrą šuolį į priekį.

iPhone X atsisakė tradicinio Home mygtuko, pristatė Face ID veidų atpažinimo technologiją, turėjo beveik viso priekinio paviršiaus ekraną su ta garsiąja „antakių” įpjova viršuje. Tai buvo visiškai naujas dizainas, kuris nustatė kryptį būsimiems iPhone modeliams. Tuo pačiu metu Apple išleido ir iPhone 8 bei 8 Plus – tai buvo patobulinti ankstesnių modelių variantai su tradiciniu dizainu tiems, kurie nenorėjo radikalių pokyčių.

Čia ir slypi raktas į iPhone 9 nebuvimą. Apple norėjo pabrėžti, kad iPhone X nėra tiesiog dar vienas numeruotas modelis eilėje. Tai buvo kažkas daugiau – ateities vizija, dešimtmečio pasiekimų kulminacija. Jei būtų išleistas iPhone 9, o po jo iPhone 10, tai sumenkintų X modelio reikšmę ir padarytų jį tiesiog dar vienu telefonu sąraše.

Marketingo genialumas ar painiava?

Pavadinimų strategija technologijų pasaulyje yra daug svarbesnė, nei galėtume pagalvoti. Microsoft irgi praleido Windows 9 ir šoko tiesiai iš Windows 8 į Windows 10. Panašiai pasielgė Samsung su savo Galaxy linija – po S10 atėjo S20, praleisdami visą dešimtuką modelių. Tai nėra atsitiktinumas.

Psichologiškai didesnis skaičius dažnai asocijuojasi su naujesne, pažangesne technologija. Kai konkurentai jau turėjo aukštesnius numerius savo produktų pavadinimuose, Apple negalėjo likti su „senu” devintuku. Be to, kinų kultūroje, kuri yra labai svarbi Apple rinkai, skaičius 9 kartais asocijuojasi su laikinu dalyku ar pabaiga, nes kiniškai skamba panašiai kaip žodis „ilgalaikis” arba „amžinas”, bet priešinga prasme – kaip kažkas, kas baigiasi.

Dar vienas aspektas – produktų linijos aiškumas. Turėdama iPhone 8, iPhone X ir potencialų iPhone 9, Apple būtų sukūrusi painiavą vartotojams. Kuris iš jų geresnis? Jei iPhone X yra dešimtas, tai kodėl jis parduodamas kartu su aštuntuku? Kur devintasis? Tokios painiavos rinkoje niekam nereikia, ypač kai kalbame apie produktus, kurių kaina siekia tūkstantį dolerių ar daugiau.

Technologinė evoliucija ir produktų segmentacija

Pažvelgus į Apple strategiją plačiau, matome, kad kompanija vis labiau atsisakė paprasto linijinio numeravimo. Po iPhone X atėjo iPhone XS, XS Max ir XR – raidės pradėjo žymėti skirtingas charakteristikas. „S” tradiciškai reiškė „Speed” arba tiesiog patobulintą ankstesnės kartos versiją, „R” galėjo reikšti „Regular” arba prieinamesnę versiją, o „Max” – didžiausią ekraną.

Ši sistema leido Apple turėti kelis skirtingus modelius tuo pačiu metu, nesukeliant painiavos dėl to, kuris „naujesnis”. iPhone XR buvo pigesnis už XS, bet tai nereiškė, kad jis blogesnis – tiesiog kitoks, skirtas kitai auditorijai. Jei būtų naudojami tik skaičiai, būtų sunku paaiškinti, kodėl iPhone 9 kainuoja mažiau nei iPhone 8 Plus arba panašiai.

Kai 2019 metais Apple pristatė iPhone 11, kompanija jau buvo pakankamai nutolusi nuo senų numeravimo tradicijų. Vienuoliktas skaičius skambėjo šviežiai ir šiuolaikiškai, o devintojo niekas nebepasigedo. iPhone 11 linija (11, 11 Pro, 11 Pro Max) tapo nauja norma, kur bazinis modelis turi paprastą skaičių, o profesionalesni variantai – papildomus žymenis.

Kas nutiko iPhone SE linijai?

Įdomu tai, kad Apple turi ir kitą strategiją pigesnių modelių linijai – iPhone SE (Special Edition). Pirmasis iPhone SE buvo išleistas 2016 metais ir iš esmės buvo iPhone 5S korpuse su iPhone 6S komponentais. Antroji SE karta pasirodė 2020-aisiais, o trečioji – 2022 metais.

Kai kurie spekuliavo, kad iPhone 9 galėjo tapti tuo, kas dabar yra iPhone SE. Iš tiesų, antroji SE karta labai panaši į tai, koks galėjo būti iPhone 9 – ji naudoja iPhone 8 dizainą su naujesniais komponentais, turi Home mygtuką ir Touch ID, bet viduje sukasi galingesni procesoriai. Galbūt Apple tiesiog nusprendė, kad „SE” pavadinimas geriau atspindi šių telefonų poziciją rinkoje – ne atsilikę modeliai, o specialūs pasiūlymai tiems, kurie vertina kompaktiškumą ir klasikinį dizainą.

SE linija leidžia Apple aptarnauti klientus, kurie nenori mokėti 1000+ dolerių už telefoną, bet vis tiek nori iOS ekosistemą ir Apple kokybę. Tai protingas sprendimas, kuris nesumaišo pagrindinės produktų linijos numeracijos.

Kaip kiti gamintojai sprendžia numeracijos klausimus

Apple nėra vienintelė kompanija, kuri žaidžia su produktų pavadinimais. Samsung Galaxy S serija šoko nuo S10 tiesiai į S20, tada S21, S22 ir taip toliau – dabar numeris atitinka metus. Tai supaprastina vartotojams – jei nori naujausio, tiesiog ieškoti dabartinių metų skaičiaus.

OnePlus irgi turėjo įdomią evoliuciją – pradėjo nuo OnePlus One, Two, 3, 5 (praleido 4, nes kinų kultūroje šis skaičius asocijuojasi su mirtimi), paskui šoko į 6, 7, 8, 9, ir staiga į 10. Xiaomi turi dar sudėtingesnę sistemą su įvairiomis sublinijomis ir numeriais, kurie kartais atrodo visiškai atsitiktiniai.

Microsoft, kaip minėjau, praleido Windows 9. Oficialiai to niekada nepaaiškino, bet techninė bendruomenė spėja, kad problema galėjo būti susijusi su senuoju kodu – daug programų tikrina Windows versiją ieškodamos „Windows 9” eilutės, kuri atitiktų ir Windows 95, ir Windows 98. Tai būtų sukėlę suderinamumo problemų.

Ar iPhone 9 dar gali pasirodyti?

Trumpas atsakymas – ne, labai mažai tikėtina. Apple jau seniai praėjo tą tašką savo produktų linijoje. Dabar turime iPhone 15 seriją (2023 metais), ir grįžimas prie devintojo skaičiaus būtų tiesiog keistas ir nelogiškas. Tai būtų tarsi pripažinimas, kad kažkas buvo praleista ar padaryta negerai, o Apple retai pripažįsta tokias klaidas viešai.

Be to, dabartinė pavadinimų sistema veikia gerai. Vartotojai supranta, kad didesnis skaičius reiškia naujesnį modelį, o papildomi žodžiai kaip „Pro” ar „Max” nurodo papildomas funkcijas ar dydį. Tai aiškiau nei bet kada anksčiau, nepaisant to, kad keletas skaičių buvo praleisti pakeliui.

Jei Apple kada nors nuspręstų grįžti prie mažesnių skaičių, greičiau tiesiog pradėtų iš naujo – pavyzdžiui, tiesiog „iPhone” be jokio skaičiaus, kaip daro su iPad Pro ar MacBook Air. Kai kurie produktai jau nebeturi metų ar versijos numerių pavadinimuose, atskirti tik pagal išleidimo metus.

Pamokos iš dingusio telefono istorijos

iPhone 9 nebuvimas moko mus kelių svarbių dalykų apie šiuolaikinį technologijų verslą. Pirma, pavadinimas yra ne mažiau svarbus už patį produktą. Tai, kaip produktas vadinamas, formuoja lūkesčius, pozicionavimą rinkoje ir net suvokiamą vertę. Apple suprato, kad švenčiant dešimtmetį reikia kažko daugiau nei tiesiog „iPhone 9” – reikėjo pareiškimo, simbolio.

Antra, kartais geriau praleisti žingsnį, nei eiti nuspėjamu keliu. Jei visi tikisi iPhone 9, o jūs pateikiate iPhone X, tai sukuria susidomėjimą, diskusijas, nemokamą reklamą. Žmonės pradeda kalbėti apie jūsų produktą ne todėl, kad jis geras, bet todėl, kad jis netikėtas.

Trečia, numeracija nebūtinai turi būti linijinė šiuolaikiniame pasaulyje. Skirtingos produktų linijos, skirtingi segmentai, skirtingi poreikiai – visa tai reikalauja lankstumo. Apple SE linija, Pro modeliai, Plus ir Max variantai – visi jie egzistuoja vienu metu, ir griežta numeracija tik apsunkintų dalykus.

Taigi iPhone 9 neegzistuoja ne dėl klaidos, ne dėl technologinių problemų ar gamybos sunkumų. Jis neegzistuoja, nes Apple nusprendė, kad taip geriau – geriau jų prekės ženklui, geriau jų marketingui, geriau jų vizijai ateičiai. Ir žinote ką? Dešimt metų vėliau niekas to nepasigenda. Išskyrus tuos, kurie rašo straipsnius apie tai, kodėl jo nėra.

Veröffentlicht in Kompiuterių remontas, naujienos.