Variklio alyva: kaip pasirinkti tinkamą automobiliui

Kodėl variklio alyva yra tokia svarbi

Variklio alyva – tai ne tik skystis, kurį reikia kartais papildyti. Tai tikras automobilio širdies gelbėtojas, kuris dirba nepaliaujamą darbą kiekvieną sekundę, kai variklis veikia. Įsivaizduokite metalines dalis, kurios juda tūkstančius kartų per minutę, trinasi viena į kitą milžiniška jėga ir temperatūra siekia kelis šimtus laipsnių. Be tinkamos alyvos visa ši sistema tiesiog sugriūtų per kelias minutes.

Alyva atlieka kelis kritinius vaidmenis vienu metu. Ji sumažina trintį tarp judančių dalių, atveda šilumą nuo karščiausių zonų, valo variklį nuo suodžių ir kitų nuosėdų, apsaugo nuo korozijos ir užtikrina sandarumą tarp stūmoklio žiedų ir cilindro sienelių. Tai tarsi daugiafunkcis įrankis, kuris turi veikti nepriekaištingai visomis sąlygomis – nuo šalto žiemos ryto paleidimo iki vasaros karščių greitkelyje.

Skaičiai ir raidės ant alyvos talpos – kas tai reiškia

Pirmą kartą pažvelgus į alyvos talpą, galite pamatyti keistus užrašus kaip „5W-30” arba „10W-40”. Šie skaičiai nėra atsitiktiniai – jie pasakoja viską apie alyvos klampumą, tai yra jos „tirštumą” skirtingose temperatūrose.

Pirmasis skaičius su raide „W” (nuo žodžio „Winter” – žiema) rodo, kaip alyva elgiasi žemoje temperatūroje. Kuo mažesnis šis skaičius, tuo geriau alyva teka šaltyje. Pavyzdžiui, 0W alyva išlieka skystesnė nei 10W, kai lauke minus 20 laipsnių. Tai labai svarbu, nes šaltą rytą paleidžiant variklį, alyva turi greitai pasiekti visas dalis.

Antrasis skaičius po brūkšnelio rodo alyvos klampumą aukštoje temperatūroje, kai variklis įkaista. Didesnis skaičius reiškia, kad alyva išlieka storesnė ir geriau apsaugo variklio dalis esant dideliam karščiui. Pavyzdžiui, 5W-40 alyva aukštoje temperatūroje bus šiek tiek storesnė nei 5W-30.

Šiuolaikinės alyvos yra daugialaipsnės – jos prisitaiko prie temperatūros pokyčių. Senoviniais laikais žmonės turėdavo keisti alyvą priklausomai nuo metų laiko, bet dabar viena alyva gali tarnauti visus metus.

Mineralinė, sintetinė ar pusiau sintetinė – kuo jos skiriasi

Alyvų pasaulyje egzistuoja trys pagrindinės šeimos, ir kiekviena turi savo privalumų bei trūkumų. Mineralinė alyva yra seniausia ir paprasčiausia – ji tiesiog gaunama perdirbant žalią naftą. Tai ekonomiškas variantas, tinkamas senesniems automobiliams ar tiems, kurie nuvažiuoja nedaug kilometrų. Tačiau ji greičiau sensta, prasčiau veikia ekstremaliais atvejais ir reikalauja dažnesnio keitimo.

Sintetinė alyva yra visiškai kitoks žvėris. Ji sukuriama laboratorijose, molekulę po molekulės, todėl jos savybės yra daug geresnės ir stabilesnės. Tokia alyva puikiai veikia ir šaltyje, ir karščiuose, ilgiau išlaiko savo savybes, geriau valo variklį ir leidžia pratęsti keitimo intervalus. Žinoma, už kokybę reikia mokėti – sintetinė alyva kainuoja gerokai brangiau.

Pusiau sintetinė alyva yra kompromisas tarp šių dviejų pasaulių. Ji sudaryta iš mineralinės ir sintetinės alyvos mišinio, todėl siūlo geresnę kokybę nei grynai mineralinė, bet nekainuoja tiek, kiek visiškai sintetinė. Daugeliui vidutinio amžiaus automobilių tai puikus pasirinkimas.

Kaip sužinoti, kokios alyvos reikia jūsų automobiliui

Geriausias šaltinis – tai automobilio eksploatavimo instrukcija. Gamintojo rekomendacijos nėra atsitiktinės – inžinieriai sukūrė variklį su konkrečia alyva galvoje. Ten rasite tikslias specifikacijas: klampumo klasę, standartus (kaip API, ACEA ar gamintojo specifinius reikalavimus) ir keitimo intervalus.

Jei instrukcijos neturite arba ji dingusi istorijos rūke, pažiūrėkite po gaubtu. Dažnai ant alyvos pylimo dangtelio būna užrašyta rekomenduojama klampumo klasė. Taip pat galite pasitikrinti automobilio gamintojo svetainėje arba pasikonsultuoti su patikimu servisu.

Svarbu nepamiršti, kad naujesni automobiliai dažnai reikalauja specifinių alyvų su ypatingomis savybėmis. Pavyzdžiui, kai kurie dyzeliniai varikliai su kietųjų dalelių filtrais (DPF) reikalauja mažo peleningumo alyvų. Naudojant netinkamą alyvą, galite užkimšti filtrą ir sukelti brangiai kainuojančių problemų.

Standartai ir sertifikatai – kas slypi už raidžių

Ant alyvos talpos pamatysite ne tik klampumo klasę, bet ir įvairias raides bei skaičius, kurie atrodo kaip slaptasis kodas. API (American Petroleum Institute) žymuo su raidėmis kaip „SN” ar „CK-4” nurodo alyvos kokybės lygį. Kuo toliau raidė abėcėlėje, tuo naujesnė ir geresnė specifikacija. Pavyzdžiui, API SN yra naujesnė nei API SL.

ACEA (Europos automobilių gamintojų asociacija) standartai yra šiek tiek sudėtingesni. A serija skirta benzininiams varikliams, B – dyzeliniams lengviesiems automobiliams, C – varikliams su katalizatoriais ir kietųjų dalelių filtrais, o E – sunkiasvorėms transporto priemonėms. Skaičius po raidės rodo našumo lygį.

Kai kurie gamintojai turi savo specifikacijas. Pavyzdžiui, „VW 504.00” reiškia, kad alyva atitinka Volkswagen koncerno reikalavimus. Jei jūsų automobilis reikalauja tokios specifikacijos, geriau jos laikytis – tai garantuoja, kad alyva tikrai tiks jūsų varikliui.

Kada reikia keisti alyvą ir kodėl tai svarbu

Seniau egzistavo paprasta taisyklė – keisti kas 5000 kilometrų. Dabar viskas sudėtingiau. Šiuolaikinės sintetinės alyvos gali tarnauti 15000-30000 kilometrų, o kai kurie gamintojai net rekomenduoja ilgesnius intervalus. Tačiau realybė yra tokia, kad keitimo dažnumas priklauso nuo daugelio veiksnių.

Jei dažnai važinėjate trumpus atstumus mieste, variklis nespėja tinkamai įšilti, ir alyva greičiau praranda savo savybes. Jei tempiate priekabą, dažnai stovite spūstyse ar mėgstate sportišką vairavimą, alyva taip pat dirba sunkesnėmis sąlygomis. Tokiais atvejais geriau keisti dažniau nei rekomenduoja gamintojas.

Niekada nepamirškit, kad alyva sensta ne tik nuo kilometrų, bet ir nuo laiko. Net jei per metus nuvažiavote tik 3000 kilometrų, alyvą vis tiek reikėtų pakeisti. Laikui bėgant ji oksiduojasi, surenka drėgmę ir praranda savo apsaugines savybes.

Reguliarus alyvos keitimas – tai pigiausia variklio draudimo forma. Naujos alyvos kaina yra juokinga palyginus su variklio remonto išlaidomis, kurios gali siekti kelis tūkstančius eurų.

Ar galima maišyti skirtingas alyvas

Gyvenime pasitaiko situacijų, kai reikia papildyti alyvą, o tokios pat, kokia buvo įpilta, neturite po ranka. Gera žinia ta, kad skirtingų gamintojų alyvas maišyti galima, jei jos atitinka tuos pačius standartus ir klampumo klasę. Alyvos yra sukurtos taip, kad būtų tarpusavyje suderinamos.

Tačiau yra keletas niuansų. Geriausia maišyti panašaus tipo alyvas – sintetinę su sintetine, mineralinę su mineraline. Nors teoriškai galima sumaišyti ir skirtingų tipų, tai nėra idealus variantas. Mišinys įgis tarpines savybes, kurios gali būti ne tokios geros kaip grynos sintetinės alyvos.

Svarbiausia – nemaišyti alyvų, skirtų skirtingiems varikliams. Pavyzdžiui, dyzeliniam varikliui skirta alyva turi kitokių priedų nei benzininiam, ir jų maišymas nėra gera idėja. Taip pat būkite atsargūs su alyvomis, turinčiomis specialias gamintojo specifikacijas.

Jei teko papildyti kitokia alyva, tai nėra tragedija, bet artimiausiu metu geriau visiškai pakeisti alyvą į tinkamą. Papildymas iki pusės litro ar litro nieko blogo nepadarys, bet važinėti su mišiniu ilgą laiką nėra rekomenduojama.

Praktiniai patarimai renkantis ir naudojant alyvą

Perkant alyvą, nepersistenkite ieškodami pačios brangiausios. Dažnai vidutinės kainos kokybiškas produktas puikiai atlieka savo darbą. Svarbu, kad alyva atitiktų gamintojo reikalavimus – tai svarbiau nei prekės ženklas ar kaina. Žinomų gamintojų produktai (Castrol, Mobil, Shell, Total, Liqui Moly ir kiti) paprastai yra patikimi, bet ir mažiau žinomi gamintojai gali pasiūlyti puikios kokybės alyvų.

Pirkite alyvą patikimose parduotuvėse. Deja, rinkoje pasitaiko padirbinėjimų, ypač populiarių prekių ženklų. Įtartinai pigi kaina turėtų kelti klausimų. Tikra kokybė nebus parduodama už juokingus pinigus.

Reguliariai tikrinkite alyvos lygį – bent kartą per mėnesį ar prieš ilgesnę kelionę. Tai užtrunka vos minutę, bet gali išgelbėti nuo rimtų problemų. Tikrinkite šiltame variklyje, bet palaukite 5-10 minučių po sustojimo, kad alyva nutekėtų atgal į karterį. Lazdė turėtų rodyti lygį tarp žymų „min” ir „max”.

Jei pastebite, kad alyva greitai mažėja, tai signalas, kad kažkas negerai. Nedidelis suvartojimas (iki pusės litro tarp keitimų) gali būti normalus senesniems varikliams, bet jei dingsta litras ar daugiau, reikia ieškoti problemos priežasties.

Kas vyksta variklyje ir kodėl tinkama alyva išgelbsti situaciją

Suprasti, kodėl alyva tokia svarbi, padeda įsivaizduoti, kas vyksta variklio viduje. Stūmokliai juda aukštyn ir žemyn dešimtis tūkstančių kartų per minutę. Alkūninio veleno guoliai sukasi milžiniška jėga. Išmetimo vožtuvai atsidarinėja ir užsidarinėja, kaskart susidurdami su sėdyne. Visos šios dalys generuoja šilumą ir trintį.

Be alyvos plonas sluoksnis tarp šių dalių, jos tiesiog susilydytų. Metalas ant metalo sukurtų tokį karštį, kad variklis sustotų per kelias minutes. Alyva sukuria apsauginį sluoksnį, kuris neleidžia dalims tiesiogiai liestis. Ji tarsi slysta tarp jų, perduodama apkrovą ir sumažindama trintį beveik iki nulio.

Bet tai dar ne viskas. Degimo procesas sukuria šalutinių produktų – suodžių, rūgščių, vandens garų. Alyva viską tai surenka ir laiko suspenduotą būklę, kol filtras viską išvalys arba kol alyvą pakeisite. Todėl naudota alyva būna tamsi – tai ne blogai, tai reiškia, kad ji atlieka savo darbą.

Tinkama alyva, keičiama laiku, užtikrina, kad variklis tarnaus šimtus tūkstančių kilometrų. Netinkama ar sena alyva gali sutrumpinti variklio gyvenimą perpus ar net daugiau. Tai paprasta matematika – kelių dešimčių eurų investicija kas pusmetį ar metai apsaugo tūkstančius eurų vertės įrangą.

Pasirinkti tinkamą alyvą nėra raketų mokslas, bet reikia šiek tiek dėmesio ir supratimo. Laikykitės gamintojo rekomendacijų, naudokite kokybišką produktą, keiskite reguliariai ir tikrinkite lygį – šie paprasti dalykai užtikrins, kad jūsų automobilio širdis plaks ilgai ir patikimai. Variklio alyva galbūt nėra pati įdomiausia automobilio dalis, bet tikrai viena svarbiausių. Geriau investuoti šiek tiek laiko ir pinigų dabar, nei vėliau gailėtis dėl apleistos priežiūros pasekmių.

Veröffentlicht in Technologijos.