PayPal kas tai: kaip veikia Lietuvoje

Kas yra PayPal ir kodėl tai svarbu

PayPal – tai elektroninių mokėjimų sistema, kuri tapo viena populiariausių pasaulyje. Įsivaizduokite, kad turite virtualų piniginę, kuri leidžia siųsti ir gauti pinigus bet kam pasaulyje, turinčiam elektroninio pašto adresą. Skamba paprasta, bet už šios paprastos idėjos slypi sudėtinga technologija ir dešimtmečių patirtis.

Įkurta dar 1998 metais, PayPal pradėjo savo kelionę kaip saugumo įmonė mobiliesiems įrenginiams, bet greitai persiprofilavo į mokėjimų sistemą. Įdomu tai, kad tarp įkūrėjų buvo ir Elonas Muskas – taip, tas pats, kuris dabar gamina elektromobilius ir raketas. Po kelių metų PayPal buvo parduotas eBay už 1,5 milijardo dolerių, o 2015 metais vėl tapo savarankiška įmone.

Lietuvoje PayPal veikia jau nuo 2009 metų, kai buvo oficialiai paleista paslauga mūsų šalyje. Nors pradžioje funkcionalumas buvo ribotas, dabar lietuviai gali naudotis beveik visomis paslaugomis, kurias siūlo ši platforma.

Kaip techniškai veikia PayPal sistema

Kai siunčiate pinigus per PayPal, vyksta gana sudėtingas procesas, nors jums atrodo, kad tai trunka vos kelias sekundes. Pirmiausia, jūsų banko sąskaita arba kredito kortelė yra susieta su PayPal paskyra. Kai inicijuojate mokėjimą, PayPal sistema patikrina, ar turite pakankamai lėšų arba kredito limito.

Toliau vyksta šifravimo procesas. PayPal naudoja 256 bitų SSL šifravimą – tai tas pats saugumo lygis, kurį naudoja bankai. Jūsų finansinė informacija niekada nepasiekia gavėjo – jis mato tik jūsų vardą ir el. paštą. Tai vienas didžiausių PayPal privalumų: jums nereikia dalintis banko kortelės duomenimis su kiekvienu internetiniu pardavėju.

Sistema veikia kaip tarpininkas. Kai perkate prekę internetu, pinigai pirmiausia eina į PayPal sąskaitą, o tik tada – pardavėjui. Šis mechanizmas leidžia PayPal užtikrinti pirkėjų apsaugą. Jei prekė neatitinka aprašymo arba visai neatvyksta, galite ginčyti sandorį ir atgauti pinigus.

PayPal sąskaitos tipai ir jų skirtumai

PayPal siūlo keletą skirtingų sąskaitų tipų, priklausomai nuo jūsų poreikių. Asmeninė sąskaita tinka tiems, kurie nori pirkti internetu arba siųsti pinigus draugams. Ją sukurti paprasta, o mokesčiai už pirkimus dažniausiai netaikomi – juos moka pardavėjas.

Verslo sąskaita skirta įmonėms ir individualiems verslininkams. Ji leidžia priimti mokėjimus iš klientų, integruoti mokėjimo mygtukus į svetainę, išrašyti sąskaitas faktūras. Tiesa, už gautus mokėjimus teks mokėti komisinius – paprastai apie 3,4% + 0,35 euro už kiekvieną transakciją Lietuvoje.

Yra ir Premier sąskaita – tai tarsi tarpinė versija tarp asmeninės ir verslo. Ji tinka žmonėms, kurie retkarčiais parduoda prekes internete, bet neturi registruotos įmonės. Funkcionalumas panašus į verslo sąskaitą, bet nereikia pateikti įmonės registracijos dokumentų.

Kaip pradėti naudotis PayPal Lietuvoje

Registracija yra gana paprasta. Einate į paypal.com, pasirenkate savo šalį (Lietuvą) ir spaudžiate registracijos mygtuką. Jums reikės nurodyti el. pašto adresą, sugalvoti slaptažodį ir įvesti asmeninius duomenis – vardą, pavardę, adresą.

Po registracijos būtina patvirtinti el. paštą – PayPal atsiųs laišką su nuoroda. Tada ateina svarbiausias žingsnis – banko kortelės ar sąskaitos prijungimas. Galite pridėti debetinę arba kreditinę kortelę, taip pat ir banko sąskaitą. PayPal paprastai nuskaito nedidelę sumą (kelias dešimtis centų) į jūsų sąskaitą, o jūs turite patvirtinti tikslią sumą – taip jie įsitikina, kad sąskaita tikrai jūsų.

Lietuvoje veikia beveik visos PayPal funkcijos, bet yra vienas niuansas – negalite laikyti euro balanso savo PayPal paskyroje. Tai reiškia, kad kai gaunate pinigus, jie automatiškai pervedami į jūsų banko sąskaitą per 2-3 darbo dienas. Tai gali būti nepatogu, jei dažnai perkate užsienyje, nes kiekvieną kartą pinigai keliauja per banką.

Mokesčiai ir kaštai naudojantis PayPal

Čia reikia būti atidiems, nes mokesčių struktūra gali būti paini. Kai perkate prekes internetu, jūs paprastai nemokate jokių mokesčių – juos padengia pardavėjas. Tai viena iš priežasčių, kodėl kai kurie internetiniai parduotuvės nenoriai priima PayPal – jiems tai kainuoja daugiau nei tiesioginiai banko mokėjimai.

Jei siunčiate pinigus draugams ar šeimos nariams Lietuvoje, ir abu naudojate PayPal balansą arba banko sąskaitą, mokestis netaikomas. Bet jei siųsite pinigus į užsienį, mokėsite apie 3,4% + fiksuotą mokestį, priklausomai nuo valiutos.

Valiutų keitimo mokesčiai – tai dar viena sritis, kur reikia būti budriam. PayPal taiko savo valiutos kursą, kuris paprastai yra 3-4% blogesnis už rinkos kursą. Tai reiškia, kad perkant už dolerius ar svarus, iš tikrųjų mokate šiek tiek daugiau. Yra gudrybė – kai mokate, galite pasirinkti, kad jūsų bankas atliktų valiutos keitimą, ne PayPal. Dažnai tai būna pigiau.

Saugumas ir pirkėjų apsauga

PayPal investuoja milžiniškas sumas į saugumą. Jų sistema nuolat stebi įtartinas transakcijas naudodama dirbtinį intelektą ir mašininį mokymąsi. Jei sistema pamato kažką neįprasto – pavyzdžiui, staiga perkate brangią elektroniką iš šalies, kurioje niekada nebuvote – gali paprašyti papildomo patvirtinimo.

Dviejų veiksnių autentifikacija yra privaloma daugeliui veiksmų. Tai reiškia, kad net jei kas nors sužinotų jūsų slaptažodį, vis tiek negalėtų prisijungti be kodo, kuris atsiunčiamas į jūsų telefoną. Rekomenduoju šią funkciją įjungti visiems, kas dar to nepadarė.

Pirkėjų apsaugos programa – tai viena stipriausių PayPal pusių. Jei prekė neatvyksta arba skiriasi nuo aprašymo, galite atidaryti ginčą per 180 dienų nuo pirkimo. PayPal ištiria situaciją ir dažnai nusprendžia pirkėjo naudai. Esu girdėjęs istorijų, kai žmonės atgavo pinigus net už prekes iš Kinijos, kurios niekada neatkeliavo.

Tiesa, sistema nėra tobula. Kai kurie pardavėjai skundžiasi, kad pirkėjai piktnaudžiauja šia apsauga – gauna prekę, o paskui teigia, kad negavo, ir atgauna pinigus. Todėl pardavėjams svarbu saugoti siuntimo įrodymus ir komunikacijos istoriją.

Praktinis naudojimas kasdienybėje

Kaip lietuviai naudoja PayPal? Dažniausiai – pirkdami iš užsienio internetinių parduotuvių. eBay, AliExpress, Amazon – daugelis šių platformų palaiko PayPal. Tai patogu, nes nereikia kiekvienoje svetainėje vesti kortelės duomenų iš naujo.

Dar viena populiari sritis – prenumeratos ir skaitmeninės paslaugos. Netflix, Spotify, įvairios programinės įrangos licencijos – visa tai galima apmokėti per PayPal. Privalumas tas, kad galite lengvai atšaukti prenumeratą tiesiog PayPal paskyroje, nereikia ieškoti, kaip tai padaryti kiekvienoje atskiroje platformoje.

Freelanceriams PayPal tapo beveik standartu. Jei dirbate su užsienio klientais – rašote tekstus, kuriate dizainą, programuojate – PayPal leidžia greitai gauti apmokėjimą. Tiesa, tie 3-4% komisiniai gali skaudžiai kirsti į pajamas, ypač jei dirbi su mažomis sumomis.

Labdaros organizacijos ir crowdfunding platformos taip pat dažnai naudoja PayPal. Galima sukurti donacijų mygtuką ir įdėti į savo svetainę per kelias minutes. Tai žymiai paprasčiau nei derėtis su banku dėl mokėjimo šliuzo.

Alternatyvos ir kada PayPal gali nebūti geriausias pasirinkimas

Nors PayPal yra populiarus, jis tikrai nėra vienintelis žaidėjas rinkoje. Revolut ir Wise (buvęs TransferWise) siūlo pigesnį tarptautinį pinigų siuntimą su geresniais valiutų kursais. Jei dažnai siunčiate pinigus į užsienį, šios paslaugos gali sutaupyti nemažai.

Stripe – tai alternatyva verslams, kurie nori priimti mokėjimus internetu. Jų komisiniai panašūs, bet integracijos galimybės dažnai lankstesnės. Tiesa, Stripe nėra skirtas asmeniniams mokėjimams – tai grynai verslo sprendimas.

Lietuviški mokėjimo sprendimai kaip Paysera ar Montonio taip pat verta dėmesio. Jie dažnai turi mažesnius mokesčius vietiniams mokėjimams ir geriau integruojasi su Baltijos šalių bankais. Bet jų tarptautinis pripažinimas nėra toks platus kaip PayPal.

Kai PayPal nėra geriausias pasirinkimas? Jei perkate tik Lietuvoje, tiesioginis banko pavedimas ar kortelės mokėjimas bus paprastesnis ir pigesnis. Jei siunčiate dideles sumas pinigų į užsienį, specializuotos pinigų pervedimo paslaugos bus ekonomiškesnės. O jei vertinate privatumą virš visko, kriptovaliutos gali būti įdomesnė alternatyva, nors ir su savo rizikom.

Ką reikia žinoti prieš pradedant naudotis

PayPal yra patogus įrankis, bet ne stebuklingas sprendimas visiems atvejams. Lietuvoje jis veikia gerai, bet su tam tikrais apribojimais. Negalėjimas laikyti euro balanso gali būti nepatogus, ypač jei dažnai perkate iš užsienio – kiekvieną kartą pinigai keliauja į banką ir atgal.

Mokesčiai nėra mažiausi rinkoje, bet už juos gaunate patikimumą ir pirkėjų apsaugą. Jei perkate brangias prekes iš nepažįstamų pardavėjų, ta apsauga gali būti verta kiekvieno procento. Bet jei siunčiate pinigus draugams ar šeimai, pažiūrėkite į alternatyvas – gali būti pigiau.

Saugumas yra aukšto lygio, bet jūsų pačių budrumas irgi svarbus. Niekada nedalinkitės slaptažodžiu, įjunkite dviejų veiksnių autentifikaciją, būkite atsargūs su phishing laiškais. Jei kas nors prašo „patvirtinti” jūsų PayPal paskyrą per el. paštą gautą nuorodą – tai beveik tikrai sukčiai.

Verslui PayPal gali būti greitas startas, bet augant verta apsvarstyti ir kitus sprendimus. Tie 3,4% komisiniai gali virsti didelėmis sumomis, kai apyvarta auga. Bet pradžioje, kai svarbiausia greitai pradėti priimti mokėjimus be sudėtingų integracijų, PayPal yra puikus pasirinkimas.

Taigi PayPal Lietuvoje veikia ir veikia neblogai. Tai patikimas įrankis tiek pirkėjams, tiek pardavėjams, nors ne visada pigiausias. Kaip ir su bet kokia finansine paslauga, verta suprasti, kaip ji veikia, kiek kainuoja, ir ar tikrai atitinka jūsų poreikius. Bet jei perkate internetu iš užsienio ar dirbate su tarptautiniais klientais, PayPal paskyra tikrai nepakenks turėti.

Veröffentlicht in Technologijos.